ارتباط تحول زبان وتصاویر شعری فروغ فرخزاد باتحول مضامین ومفاهیم شعری او.
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه لرستان
- نویسنده مروت محمدی
- استاد راهنما صفیه مراد خانی محمد رضا روزبه
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
فروغ فرخزاد دو مرحله شعری در زندگی خود داشته است.سیر تحول زبان وتصویرومضامین ومفاهیم دردو دوره مشهود است.هر دو مقوله در دوره اول ساده ،ابتدایی وسطحی بودند.در دوره دوم هر دو مقوله کاملا متفاوت شدند واز مرحله حسی به مرحله اندیشگی رسیدند.
منابع مشابه
بررسی مضامین شعری مجموعۀ «الیمایس» جلیل صفربیگی
در آثار هر شاعری مضامین ادبی، سیاسی، اجتماعی و عرفانی به چشم میخورد که بازخورد مسائل جامعه و اندیشۀ آن شاعر است. جلیل صفربیگی از شاعران مطرح و توانای ایلامی معاصر است که در شعر خود مضامین متنوع اجتماعی، عاشقانه و آیینی را به کار گرفته است. تحقیق و پژوهش در این مضامین باعث شناخت بهتر فرهنگ، اعتقادات و زندگی اجتماعی مردم ایلام میشود. در این مقاله مهمترین مضامین شعری جلیل صفربیگی با تکیه بر مج...
متن کاملمعرفی سپهر کاشانی و ویژگیهای شعری او
سپهر کاشانی(1216 – 1296 هـ .ق) یکی از شاعران و نویسندگان مشهور عصر قاجار و یکی از شاعران سبک بازگشت است. مقاله حاضر که به معرفی این شاعر و سبک شعری او میپردازد، در دو بخش تدوین شده است: در بخش اول، به زندگی شخصی سپهر از جمله محل تولد، مراحل تحصیل، شاعری و دانشهای آموخته او در شهر کاشان اشاره میشود، و سپس، به ترقی او در مراتب شاعری و دیوانی در دستگاه محمود میرزاـ فرزند فتحعلی شاهـ و ناصر الد...
متن کاملمقایسه ی زبان شعری فروغ فرخزاد و مهدی اخوان ثالث از منظر جنسیت
پژوهش حاضر، مجموعه اشعار آزاد و نیمایی فروغ فرّخ زاد و مهدی اخوان ثالثرا با محوریّت عنصر زبان و جنسیّت (زبان زنانه و زبان مردانه) بررسی می کند. ازآن جاکه عوامل ناخودآگاه در زبان این اشعار در مقایسه با نمونه های کلاسیک، به ارتباط آن با مفهوم غریزی- قراردادی جنسیّت بیشتر نمایان است، به زبان شعر آزاد و نیمایی اشاره شده است. بدین منظور پس از مباحث مقدّماتی در حوزه ی زبان شناسی و روان شناسی و تأثیر عامل ...
زیباییشناسی غزلهای استاد شهریار در بررسی نقش ردیف در ساختار زبان شعری او
ردیف در شعر پارسی از دیرباز تا امروز همواره در خلق موسیقیِ بیرونی شعر، نقشآفرین بوده است. بسیاری از زیباترین غزلهای سعدی، مولانا و حافظ غزلهای مردّفند. از طریق بررسی ردیفهای شعر شاعران، میتوان دریافت که آنها کدام عناصر نحوی زبان را برای تکرار در ردیف، مورد تأکید قرار میدادهاند. استاد شهریار در غزلهای خود، گاهی اسم، گاهی حرف، گاهی ضمیر و گاه فعل یا صفت را به عنوان ردیف به کار برده است. این...
متن کاملمضامین شعری مشترک پروین اعتصامی و عائشه تیمور
عائشه تیمور شاعر برجسته معاصر مصر و پیشگام نهضت ادبی زنان در این کشور، و پروین اعتصامی مهین بانوی شعر و ادب ایران که هر دو تربیت یافته خانوادهای ریشه دار و فرهنگی بودند، اشعار نغز و گران سنگی را به دنیای شعر معاصر عرضه کردند . این دو بانوی شاعر، از سرچشمه غنی آموزه های اسلامی و فرهنگ دینی، بهره های فراوان جستند و از آن در جهت باروری مضامین شعری خود استفاده کردند. توصیه به برخی صفات دینی و اخلاق...
متن کاملشاعر فرزانه: بررسی مضامین و اندیشه های شعری فرزانه خجندی
فرزانه خجندی، شاعر نامدار تاجیکستان، در سال 1964، در خانواده ای فرهنگی، و در شهر خجند زاده شد و از نیمه دوم دهه 1980 فعالیت جدی خود را آغاز کرد تا چراغ افروخته رودکی سمرقندی، سیف فرغانی, ناصرخسرو قبادیانی، کمال الدین خجندی، و دیگران را، برای انتقال به آیندگان، فروزان نگاه دارد. این شاعر، که تاثیرپذیری از اشعار لایق شیرعلی در نخستین اشعارش به خوبی آشکار است، بیش تر، با غزل هایش شناخته می شود، ام...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه لرستان
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023